
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Február hónap során Északkelet-Ausztráliában, Queenslandben hat hónapnyi eső zúdult a térségre, amely sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat eredményezett. A legjobban talán Andrew Brown, a kiberbiztonsági oktató szenvedett, aki emellett amatőr időjós is. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather, egy 107 ezer követővel rendelkező Facebook-oldal agya, amely a queenslandi időjárásra összpontosít, és havonta 24 millió megtekintést generál. A rekord mennyiségű áradás idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia az otthonát, Brown folyamatosan közzétette az időjárásra vonatkozó frissítéseit, sőt, éjszaka is felébredt, hogy tájékoztassa a közönségét. Mivel észlelte, hogy öt órányi szünet nélküli eső várható, korábban elhagyta a munkahelyét, és nemcsak a Facebook-követőit figyelmeztette, hanem a főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is.
Brown Townsville-ben él, amely egy híres esős, meleg és párás időszakot megélő régió központja, január és március között. Az emberek szeretnék tudni, mi történik, mert még ha áramkimaradással szembesülnek is, valószínűleg internetkapcsolatuk van. Ezek a viharok gyakran éjszaka történnek, amikor nem látható, mi történik, így Brown úgy érzi, hogy ő a közönség szeme és füle. Az aktív és elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi média felé, amikor időjárási hírekről van szó. A Pew Research Center adatai szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be az információkat. Az emberek ugyanolyan figyelemmel követik a Facebook-influenszereket, mint a hagyományos újságírókat, sőt, sok esetben nagyobb figyelmet fordítanak rájuk, mint a mainstream médiára a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója szintén érintett volt a februári esőzésekben, és ő is a hivatalos ausztrál meteorológiai hivatal tanácsait követte, mert úgy véli, hogy ők biztosítják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárási influenszerek, mint Brown, népszerűsége nemcsak a mainstream média és a kormányzati források iránti bizalmatlanságból fakad, hanem abból is, hogy hiányosságokat pótolnak a hírekben és közvetlen kapcsolatot teremtenek a közönséggel. „Az időjárási influenszerek különösen vidéki és regionális területeken nyertek teret, mert helyi, valós idejű frissítéseket kínálnak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy,” mondta Angus professzor. „Közvetlen kapcsolatot létesítenek a közönséggel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és válaszolnak a közösségi aggodalmakra, ahogyan azt a hagyományos hírszolgáltatók gyakran nem teszik.”
Ugyanakkor Angus professzor figyelmeztetett az influenszerek által elkövetett túlzásra is, amelyet a Townsville-i Higgins Storm Chasing, egy másik közösségi média időjárási előrejelző csoport is tapasztalt. 2018-ban a csoportot azzal vádolták, hogy történelmi mennyiségű csapadékot és áradást jósoltak, ami végül nem következett be. Angus professzor hangsúlyozta, hogy az időjárási influenszerek gyakran hajlamosak a túlzott állításokra, mivel nem ugyanazon szabályoknak és következményeknek vannak alávetve, mint a hivatalos meteorológusok. „Meg kell értenünk, hogy ők egy figyelemgazdaság részei. Minél több szem figyeli őket, annál nagyobb elköteleződést látnak a statisztikáikban,” mondta.
A Weather Influencers világában pénzkereseti lehetőségek is vannak. Colorado állambeli Andrew Markowitz meteorológiai diplomával rendelkezik, és egy energiavállalatnál dolgozik, de emellett 135 ezer követővel bír egy TikTok időjárási oldalon is. Markowitz elmondta, hogy az élő közvetítésekből, szponzorációkból és a TikTok Kreativitási Programjából származó bevételek révén havonta akár több ezer dollárt is kereshet. „Ez biztosan nem elegendő ahhoz, hogy otthagyjam a munkahelyemet, de szórakozásként tekintek rá, amelyet általában utazásokra költök,” tette hozzá.
Andrew Brown esetében, aki a Wally’s Weather oldal mögött áll, az önálló meteorológiai tanulmányai mellett informatikai mesterképzése van, és számos más technológiai végzettséggel rendelkezik. Az időjárás-előrejelző berendezésekbe való befektetése annyira jelentős volt, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főleg a költségeit fedezik. A mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon követőivel, és tervezése szerint az ausztráliai működését is kibővíti. Brown azonban elmondta, hogy nem szeretne a Wally’s Weather arca lenni, mert úgy érzi, hogy ez elveszítené a szórakozást a munkájából. „Nem akarom, hogy felismerjenek az utcán, mert szeretném elkerülni az ezzel járó zaklatást,” mondta Brown. „Néha hallom, hogy az emberek a Wally’s Weather oldalról beszélnek, és fogalmuk sincs arról, hogy éppen ott állok mellettük.”

