Hírek,  Tech

A Meta figyelmeztet: rosszabb élmény vár a európai felhasználókra

A Meta, a Facebook anyja, szerdán figyelmeztetett, hogy az európai felhasználók „lényegesen rosszabb” élménnyel szembesülhetnek a legfrissebb uniós szabályozási döntés következtében. A társaság nemrégiben bevezetett egy „hozzájárulás vagy fizetés” modellt, amely lehetőséget ad a felhasználóknak arra, hogy válasszanak: havi előfizetést vásárolnak, vagy engedik, hogy a Meta összekapcsolja az általa gyűjtött adatokat a Facebookon és az Instagramon. Az Európai Bizottság, az EU végrehajtó szerve, a múlt héten bejelentette, hogy a modell nem felel meg a Digitális Piacokról szóló törvénynek (DMA), amiért a Meta 200 millió eurós büntetést kapott.

A Meta a negyedéves pénzügyi jelentésében azt nyilatkozta, hogy a Bizottságtól kapott visszajelzések alapján várható, hogy módosításokat kell végrehajtaniuk a modelljükön. A cég arra figyelmeztetett, hogy ezek a módosítások „lényegesen rosszabb felhasználói élményt” eredményezhetnek az európai felhasználók számára, és jelentős hatással lehetnek az európai üzletágukra és bevételükre. A Meta szerint ezek a hatások már a 2023 harmadik negyedévében érvénybe léphetnek, és a döntés elleni fellebbezésük ideje alatt is érvényben tartanák őket. Érdekes módon, ezek a változások nem vonatkoznak az Egyesült Királyságban élő felhasználókra, ahol a Meta még nem vezette be az ingyenes hirdetéseket mellőző előfizetési modellt. A cég jelenleg az Egyesült Királyság adatvédelmi hatóságával, az Információs Biztos Irodával (ICO) tárgyal egy hasonló modellről, amely az Egyesült Királyság felhasználóira vonatkozna.

A Meta egy szóvivője a BBC-nek elmondta, hogy az ICO-val való együttműködés célja, hogy a szolgáltatásuk megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, miközben támogatják az Egyesült Királyság kormányának növekedésre vonatkozó elkötelezettségét. A szóvivő hangsúlyozta, hogy a személyre szabott hirdetések a Meta platformjain évente több mint 19,5 milliárd font bevételt generálnak az Egyesült Királyság vállalkozásai számára.

Eric Seufert, a Mobile Dev Memo elemzője arra figyelmeztetett, hogy a Meta talán stratégiájában próbálja európai felhasználóit „hangos szurkolókká” alakítani a termékei számára a szigorú szabályozás ellenében. Seufert szerint a Meta végső célja, hogy a közvéleményt a szabályozási rendszer ellen fordítsa, amely nyilvánvalóan rontja az EU lakosainak elérhető termékek minőségét. A Meta, amelyet korábban Facebook néven ismertek, magában foglalja a közösségi média hálózatot, valamint az Instagram fotómegosztó alkalmazást és a WhatsApp üzenetküldő szolgáltatást.

A Bizottság szerint a Meta hozzájárulás vagy fizetés modellje nem teszi lehetővé a felhasználók számára, hogy szabadon hozzájáruljanak adataik felhasználásához. Jelenleg a Bizottság egy másik lehetőséget is értékel, amelyet a Meta tavaly vezetett be, és amely szerintük kevesebb személyes adatot használ a hirdetések megjelenítéséhez. A Meta 60 napot kapott arra, hogy eleget tegyen a DMA legutóbbi döntésének, különben további büntetésekkel kell szembenéznie.

A Meta bejelentése egybeesik a negyedéves bevételről szóló jelentésük közzétételével, amely felülmúlta a Wall Street várakozásait. Az eredmények azt mutatták, hogy a Meta továbbra is jelentős hirdetési bevételt termel. Mark Zuckerberg, a Meta alapítója és vezérigazgatója a szerdai nyilatkozatában kiemelte, hogy „jól haladnak az AI szemüvegek és a Meta AI fejlesztésében, amelynek már közel 1 milliárd havi aktív felhasználója van”. A közösség folyamatosan növekszik, és az üzlet teljesítménye is nagyon jónak mondható.

Matt Britzman, a Hargreaves Lansdown vezető részvényelemzője megjegyezte, hogy az eredmények azt mutatják, hogy a Meta „teljes gőzzel” fektet be az AI fejlesztésekbe. Emellett felhívta a figyelmet a napi aktív felhasználók számának 6%-os növekedésére is. „Volt néhány aggodalom, hogy ebben az évben lassulásra számíthatunk az új felhasználók számában, de ez egy nagyon erős kezdés volt, és jelzés a befektetők számára, hogy a Meta alkalmazásainak családja nehezen helyettesíthető a felhasználók számára.”

A Meta új, európai felhasználók számára elérhető AI chatbotjának legutóbbi bevezetése azonban némi felháborodást keltett a WhatsApp felhasználói körében. A Meta védekezett az „opcionális” eszköz mellett, amelyet a felhasználók nem távolíthatnak el, mondván, hogy figyelembe veszik a felhasználói visszajelzéseket. A Bizottság által kiszabott büntetés a Meta által „aktív szabályozási környezetnek” nevezett helyzet közepette történt, és a cég jelenleg is védekezik egy perben, amelyet az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága indított a Meta állítólagos közösségi média monopóliuma miatt. Az FTC, az Egyesült Államok legfőbb versenyhatósága szerint a Meta monopolhelyzetét az Instagram 2012-es, valamint a WhatsApp 2014-es felvásárlásával cementálta.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/czd3mey1ej2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük