
Milyen megállapodás született az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok vámügyében?
A legfrissebb hírek szerint az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok megállapodásra jutott néhány termék import vámjainak kérdésében, ami jelentős lépés a két ország közötti kereskedelmi kapcsolatokban. Donald Trump elnök által bevezetett 10%-os általános vám a világ különböző országaiból érkező importtermékekre továbbra is érvényben marad, így a legtöbb brit termék esetében is. Azonban a megállapodás értelmében néhány brit exporttermék, például az autók, az acél és az alumínium vámjait csökkentették, vagy teljesen eltörölték. Trump azonnal közösségi médiában bejelentette, hogy ez egy „nagy kereskedelmi megállapodás”, ami azonban nem igaz, hiszen az elnök nem rendelkezik azzal a hatáskörrel, hogy olyan szabadkereskedelmi megállapodást írjon alá, mint amilyet India és az Egyesült Királyság kötött nemrégiben; ezt a Kongresszusnak kell jóváhagynia.
A megállapodás tehát nem egy átfogó kereskedelmi egyezmény, hanem inkább egy szűk keretet biztosít, amelyben egyes vámokat visszavontak, vagy csökkentettek. Az Egyesült Államokba irányuló autóimport esetében Trump 25%-os vámot vetett ki az autókra és autóalkatrészekre, amely a meglévő 2,5%-os illetéken felül értendő. Most azonban ezt a vámot 10%-ra csökkentették, maximum 100,000 brit autó esetében, ami megfelel a tavalyi brit autóexport mennyiségének. A kvótán felüli export esetén azonban 27,5%-os vámot kell fizetni. Az autók a legnagyobb brit exporttermékek az Egyesült Államokba, tavaly körülbelül 9 milliárd font értékben. A Jaguar Land Rover, amely autóinak közel negyedét az Egyesült Államokba exportálja, üdvözölte a megállapodást, mondván, hogy ez nagyobb bizonyosságot ad a szektor számára. Az autóipar vezetői azonban figyelmeztettek, hogy a kvóta határokat szabhat az export mennyiségének, amely versenyképesen értékesíthető.
Az Egyesült Királyság jelenleg 10%-os vámot alkalmaz az amerikai autóimporttal szemben, de nem világos, hogy ez a megállapodás eredményeként változik-e. Az Egyesült Államok korábban azt követelte, hogy ezt a vámot 2,5%-ra csökkentsék, és Rachel Reeves pénzügyminiszter jelezte, hogy nyitott a csökkentésre. Trump bejelentette, hogy a Rolls-Royce motorok és repülőgépalkatrészek vámmentesen exportálhatók az Egyesült Államokba, míg a márciusban bevezetett 25%-os acél- és alumíniumvámokat eltörölték. Ez jó hír a British Steel számára, amelyet a kormány irányítása alá vontak, mivel nehézségekkel küzdött a működés fenntartása terén.
A Fehér Ház azonban jelezte, hogy kvótát fog bevezetni a „legnagyobb kedvezményes országok” számára vonatkozó acél- és alumíniumtermékek esetében. Jelenleg nem világos, hogy a brit acél- és alumíniumtermékek mekkora része exportálható az Egyesült Államokba e kvótarendszer keretein belül anélkül, hogy magasabb árat kellene fizetni. Az is kérdéses, hogy a vámeltörlés vonatkozik-e az acél származékaira, és hogy csak a brit olvasztott és öntött acél élvezheti-e a kedvezményeket. Az Egyesült Királyság viszonylag kis mennyiségű acélt és alumíniumot exportál az Egyesült Államokba, körülbelül 700 millió font értékben. Azonban a vámok a különböző acél- és alumíniumtermékekre is vonatkoznak, például sporteszközökre, bútorokra és gépekre, melyek értéke sokkal magasabb, körülbelül 2,2 milliárd font, ami a tavalyi brit export 5%-át teszi ki.
A Steel UK iparági szövetség úgy vélte, hogy „számos akadályt kell leküzdeni, mielőtt a brit acélipar láthatná a megállapodás előnyeit”. A cégeknek tudniuk kell, hogy milyen ellátási lánc feltételeknek kell megfelelniük, mik a kvóták és mikor lépnek életbe. A gyógyszerek tekintetében még mindig nem világos, hogy mit fognak megállapítani, de az Egyesült Királyság jelezte, hogy folytatja a munkát a fennmaradó kölcsönös vámokkal. Az Egyesült Államok azt mondta, hogy mindkét ország „azonnal tárgyalni fog a gyógyszerek jelentős kedvezményes kezeléséről”. A gyógyszerek a brit export egyik legfontosabb területét képezik az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelemben, tavaly 6,6 milliárd font értékben adták el őket, ami a második legnagyobb brit exportot jelenti az Egyesült Államokba.
A brit kormány közölte, hogy „megállapodtak a digitális kereskedelmi megállapodás kidolgozásáról”, azonban a digitális szolgáltatásokra kivetett 2%-os adó nem változott, és ez problémás pontnak tűnik. Azok a vállalkozások, amelyek közösségi médiát, keresőmotorokat vagy online piactereket üzemeltetnek, kötelesek megfizetni, ha éves globális bevételük meghaladja az 500 millió fontot, és 25 millió fontot keresnek az Egyesült Királyságból. Ez a küszöbérték könnyen elérhető az amerikai technológiai óriások, például a Meta, a Google vagy az Apple számára. Az Egyesült Királyság az első évében körülbelül 360 millió font bevételt szedett be az amerikai tech cégektől ezen adó révén. Az Egyesült Államok kormánya csalódottságának adott hangot, amiért az Egyesült Királyság nem volt hajlandó teljes mértékben foglalkozni az adó kérdésével, mondván, hogy az diszkrét, igazságtalan, és azonnal el kell távolítani.
Az amerikai marhahús exportja az Egyesült Királyságba eddig 20%-os vám alá esett, 1000 tonnás kvóta mellett. A brit kormány ezt a vámot eltörölte, és a kvótát 13,000 tonnára emelte. Cserébe az Egyesült Királyság is kedvezőbb kvótát kapott más országokkal összhangban. Fontos megjegyezni, hogy a brit élelmiszer-állapotok gyengítése nem része ennek a megállapodásnak, a brit kormány nyilatkozata szerint, amely hangsúlyozta, hogy az amerikai hormonkezelt hús nem kerülhet a brit piacra. Az amerikai gazdák számos esetben növekedési hormonokat alkalmaznak a marhaállományuknál, ami az Egyesült Királyságban és az Európai Unióban az 1980-as évek óta tilos.
A megállapodás egyértelműen jelezte, hogy az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok kész a kereskedelmi háború de-eszkálására. Trump új kereskedelmi megállapodása az Egyesült Királysággal egyfajta bepillantást nyújt abba, hogy milyen típusú
