Gazdaság,  Hírek

Milyen előnyöket rejt az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok vámmegállapodása?

Az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok egy megegyezésre jutott a két ország közötti kereskedelemben alkalmazott vámokkal kapcsolatban. Donald Trump elnök által bevezetett általános 10%-os vámok a világ más országaiból származó importokra továbbra is érvényesek a brit termékek többségére, amelyeket az Egyesült Államokba szállítanak. Ugyanakkor a megállapodás keretében csökkentették vagy eltörölték a vámokat néhány brit exporttermékre, beleértve az autókat, acéltermékeket és alumíniumot. A megállapodás részletei alapján Trump a közösségi médiában bejelentette, hogy ez egy „jelentős kereskedelmi megállapodás”, azonban a valóságban ez nem így van. Az elnöknek nem áll jogában aláírni olyan szabadkereskedelmi megállapodást, mint amilyet India és az Egyesült Királyság kötött a héten; az ehhez szükséges hatáskör a Kongresszusé. A kereskedelmi megállapodásnak a Kongresszus által való jóváhagyása hosszabb időt vesz igénybe, mint a Trump vámjainak 90 napos felfüggesztése.

A megállapodás elsősorban egy szűk körű megállapodás, amely visszavonja vagy csökkenti a vámokat bizonyos árucikkekre. Az Egyesült Államokba érkező autókra és autóalkatrészekre Trump korábban 25%-os vámot vetett ki, amelyhez az eddigi 2,5%-os vám is hozzáadódott. Az új megállapodás értelmében ez a vám 10%-ra csökkent egy maximálisan 100 000 brit autóra, ami megegyezik azzal a mennyiséggel, amelyet az Egyesült Királyság tavaly exportált az Egyesült Államokba. A megállapodás értelmében a kvótán túli exportált autókra 27,5%-os importvám vonatkozik. Az autók a legnagyobb brit exporttermék az Egyesült Államokba, tavaly körülbelül 9 milliárd font értékben. A Jaguar Land Rover, amely autóinak csaknem negyedét exportálja az Egyesült Államokba, kijelentette, hogy a megállapodás „nagyobb bizonyosságot teremt az iparunk számára”. Azonban az autóipari vezetők a BBC-nek elmondták, hogy a kvóta hatékonyan korlátozhatja a versenyképes exportot.

Az Egyesült Királyság jelenleg 10%-os vámot vet ki az amerikai autóimportokra, de nem világos, hogy ezen a téren lesz-e változás. Az Egyesült Államok korábban azt kérte, hogy ezt a vámot csökkentsék 2,5%-ra, és Rachel Reeves kancellár jelezte, hogy nyitott az ilyen irányú csökkentésre. Trump bejelentette, hogy a Rolls-Royce motorok és repülőgépalkatrészek vámmentesen exportálhatók az Egyesült Királyságból az Egyesült Államokba. A márciusban bevezetett 25%-os vám az acél- és alumíniumtermékekre is eltörlésre került, ami kedvező hír a British Steel számára, amely kormányzati irányítás alá került, mivel nehezen tudta fenntartani működését. Azonban a Fehér Ház megjegyezte, hogy kvótát fognak bevezetni a „legkedvezőbb nemzeteknek” nyújtott tarifákra az Egyesült Királyság acél- és alumíniumtermékeire vonatkozóan.

A megállapodás részletei között szerepel, hogy a brit acél- és alumíniumtermékek mennyisége, amely vámmentesen exportálható az Egyesült Államokba, még nem tisztázott. Emellett nem világos, hogy a vám eltörlése vonatkozik-e az acéltermékekre is, és hogy csak az Egyesült Királyságban megolvasztott és öntött acél termékek részesülnek-e ennek előnyeiből. A brit acél- és alumínium export az Egyesült Államokba viszonylag kis mennyiségű, összesen körülbelül 700 millió font, de a vámok a különféle acélból és alumíniumból készült termékekre is vonatkoznak, beleértve a fitnesz felszereléseket, bútorokat és gépeket, amelyek összértéke körülbelül 2,2 milliárd fontot tesz ki.

A gyógyszeripari termékekkel kapcsolatos megállapodások részletei még nem ismertek, de az Egyesült Királyság azt mondta, hogy folytatni fogja a munkát ezzel kapcsolatban. A gyógyszerek fontos exportterméknek számítanak az Egyesült Királyság számára az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelemben, tavaly ezek értékesítése 6,6 milliárd fontot tett ki. Az Egyesült Államok negyedik legnagyobb exportterméke az Egyesült Királyság felé, amelynek értéke tavaly 4 milliárd font volt. A legtöbb ország, beleértve az Egyesült Államokat is, alig vagy egyáltalán nem alkalmaz vámokat a kész gyógyszerekre, a gyógyszerek megfizethetőségének megőrzésére irányuló megállapodás részeként.

A digitális szolgáltatásokra vonatkozó 2%-os adónak nem volt változása a megállapodásban, és ez problémát jelentett. Azok a vállalkozások, amelyek közösségi média, keresőmotorok vagy online piacterek működtetésével foglalkoznak, kötelesek ezt az adót megfizetni, ha éves globális bevételük meghaladja az 500 millió fontot, és az Egyesült Királyságból származó bevételük eléri a 25 millió fontot. Ezt a küszöböt könnyen elérik az amerikai technológiai óriások, mint a Meta, Google vagy Apple. Az Egyesült Királyság a jelentések szerint körülbelül 360 millió fontot nyert az amerikai technológiai cégektől az adó első évében. A brit kormány azt nyilatkozta, hogy „megegyeztek a digitális kereskedelmi megállapodás kidolgozásában”, de az amerikai kormány csalódását fejezte ki, hogy az Egyesült Királyság nem volt hajlandó teljes mértékben foglalkozni az adó kérdésével.

Az amerikai marhahús exportját az Egyesült Királyságba korábban 20%-os vámmal sújtották, amely egy 1000 tonnás kvótára vonatkozott. Az Egyesült Királyság ezt a vámot eltörölte, és a kvótát 13 000 tonnára emelte. Cserébe az Egyesült Királyság hasonló kvótát kapott kedvezőbb feltételekkel, mint más országok. Fontos, hogy a megállapodás keretein belül nem lesz gyengítés az Egyesült Királyság élelmiszerbiztonsági előírásaiban, ami azt jelenti, hogy az amerikai hormonkezelt hús nem fog megjelenni a brit piacon. Az Egyesült Államok korábban a mezőgazdasági termékek, köztük a hormonkezelt marhahús szabályainak enyhítésére törekedett, de az Egyesült Királyság a jövőbeli „Brexit újraindításánál” az uniós szabályokhoz való igazodást választotta. A megegyezés keretében az Egyesült Államokból az Egyesült Királyságba érkező etanolra vonatkozó vámot is eltörölték.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c15ng4g5g0eo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük