Gazdaság,  Hírek

A milliárdos titkos indítéka a Royal Mail megvásárlására

Április végétől a több mint 500 éves Royal Mail irányítása egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky kezébe kerül, aki egy futballklub társtulajdonosa, valamint jelentős befektető egy brit szupermarketláncban. De mi vonzza őt ehhez a nehezen működő intézményhez? Kretinsky, aki a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér, a cseh Szfinx néven ismert, titokzatos stílusával. A találkozón, amelyet a londoni Claridge’s szállodában tartottunk, a személyzet kissé zavarodottan teljesítette a reggeli rendelését, amelyben egy pár ollót, egy üres teáskannát és forró vizet kért. Kretinsky ugyanis a saját kínai zöld teáját hozta magával, amit az ollóval nyitott ki, majd az üres kannába öntött. Magas, tökéletesen ápolt megjelenésű, acélkék szemű, de mindig udvarias és figyelmes ember volt.

A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított, az Egyesült Királyság életének szerves része, sok ember szívéhez közel áll, hiszen a postás, aki a leveleket és csomagokat hozza, sokak mindennapjainak része. Azonban az utóbbi években a Royal Mail koronája megingott. A cég egyre veszteségesebb, piaci részesedését elveszítette, és komoly bírságokat kapott a kézbesítési célok elmulasztása miatt. Az utolsó évben mindössze hét milliárd levelet küldtek, míg 2004-ben még húsz milliárd volt a csúcs. A cég a COVID-19 idején, 2021 májusában több mint 6 milliárd fontot ért, de Kretinsky átvételi ajánlata idején már csak 2 milliárd font körül mozgott.

A Royal Mail privatizálása 2013-ban történt, 3,3 milliárd font értéken. Azonnal 38%-os részvényemelkedést hozott, ami miatt sok kritika érte a kormányt, hogy olcsón adta el a céget. Kretinsky átvételi ajánlata 3,6 milliárd font volt, ami 63%-kal magasabb, mint az ajánlata előtt, de még mindig csak a privatizáláskor elért érték körüli összeg. A Royal Mail a közelmúltban súlyos problémákkal küzdött, mivel a versenytársai, mint a DPD és az Amazon, egyre nagyobb részesedést szereztek a csomagszállítási piacon.

A cég számára komoly kihívást jelent, hogy jogi és szabályozási kötelezettségekkel is bír, amelyek más magáncégeket nem terhelnek. A Royal Mail törvényileg köteles heti hat napon át leveleket, heti öt napon át csomagokat kézbesíteni minden brit címre. Ez a kötelezettség megnehezíti a versenyt a piacon, ahol a privát cégek gyakran a legjövedelmezőbb szegmenseket célozzák meg.

Kretinsky azonban nem csupán a Royal Mail megmentését tűzte ki célul. Cége, az EP Group, egy pan-európai konglomerátumot kíván létrehozni három alappillérre építve: energia, kiskereskedelem és logisztika. A Royal Mail-t a logisztikai pillér alapkövének tekinti, és célja, hogy versenyképes legyen a Deutsche Post DHL, DPD és Amazon cégekkel. A cég vezetése reméli, hogy az Ofcom által tervezett változások révén csökkenthetik a költségeket, például a másodosztályú levelek kézbesítésének gyakoriságát.

A Kretinsky által tervezett reformok célja, hogy a Royal Mail újra nyereséges legyen, és a csomagszállítás terén is növelje piaci részesedését. Az új megoldások között szerepel a csomagautomaták telepítése szupermarketekhez, ami lehetővé tenné a kézbesítést, anélkül, hogy a vásárlóknak otthon kellene várniuk. A cég vezetése már elkezdte a kísérleti projekteket, amelyek célja a kézbesítési folyamatok korszerűsítése, és a jövőbeli növekedés biztosítása.

A cseh milliárdos, aki már korábban is jelentős befektetéseket eszközölt az energiapiacon, most a Royal Mail megszerzésével egy újabb kihívást vállal. Az iparági elemzők véleménye szerint, ha Kretinsky képes lesz megvalósítani a szükséges reformokat és befektetéseket, akkor a Royal Mail története új fordulatot vehet, és újra a brit élet szerves részévé válhat. Az elképzelés az, hogy a Royal Mail nem csupán egy hagyományos postai szolgáltatás legyen, hanem egy modern logisztikai vállalat, amely képes versenyezni a legnagyobb szereplőkkel is.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük