Divat,  Mindennapok

Fedezd fel Zara titokzatos világát

Egy igazán izgalmas és különleges nyár vár ránk, amelyben a romantikus, cowboyos és rock and roll stílusok keverednek. Mehdi Sousanne, a Zara tervezője szerint ez a divatirányzat fog dominálni a következő hónapokban, és ő pontosan tudja, miről beszél, hiszen a Zara a legnagyobb sikertörténetek egyike a divat világában. A Zara az Inditex tulajdonában áll, amely a világ legnagyobb divatkereskedője, és olyan márkákat irányít, mint a Massimo Dutti és a Pull & Bear. Az Inditex globálisan 1,800 beszállítóra támaszkodik, de a legtöbb ruházati terméket Spanyolországba szállítják, ahol azokat 97 ország boltjaiba küldik. Érdekesség, hogy a Zara nem hirdet és ritkán ad interjút, de a cég 50. évfordulója alkalmából ellátogattam a galíciai központjába, hogy bepillantást nyerjek a titokzatos brand működésébe.

Az Inditex gyorsan változó piacon találja magát, ahol egyre nagyobb a verseny az ultraolcsó online kereskedőktől, mint például a Shein és a Temu. Ezek a cégek közvetlenül Kínából szállítanak, ami komoly kihívás elé állítja a hagyományos bolti kereskedőket. Oscar Garcia Maceiras, az Inditex vezérigazgatója azonban biztosít arról, hogy az Egyesült Államok vámjai nem zavarják meg a beszállítói láncokat, és nem befolyásolják a Zara terjeszkedési terveit sem az Egyesült Államokban, amely most a második legnagyobb piaca a cégnek. “Fontos megjegyezni, hogy a diverzifikáció kulcsfontosságú számunkra. Szinte 50 különböző piacon termelünk, és nem kizárólagos beszállítóink vannak, így hozzászoktunk a változásokhoz” – mondta Maceiras.

A Zara története 50 évvel ezelőtt kezdődött, amikor megnyitotta első boltját A Coruna városában. Azóta a cég 350 tervezőt foglalkoztat, akik 40 különböző országból érkeztek. Mehdi Sousanne szerint a design világában nincsenek általános szabályok; minden az érzésekről szól. A tervezők inspirációt merítenek a mindennapi életből, a moziból, valamint a divatbemutatókból is. Az ötletek skiccelése után a minta készítő szobában a tervek papírmintákra kerülnek, amelyeket manökenekre tűznek fel. A varrónők azonnal elkezdik elkészíteni az első szövetmintákat, hogy azokat első próbafittingre bemutathassák. Mar Marcote, a minta készítő 42 éve dolgozik a cégnél, és még mindig nagyítóval ellenőrzi a ruhadarabokat, mielőtt azok véglegesen gyártásba kerülnének. “Amikor befejezünk egy ruhadarabot, és látjuk, hogy jól néz ki, néha még el is fogynak, az csodálatos” – mondta.

A Zara megváltoztatta a vásárlási szokásainkat. A régi időkben a kereskedők évente csak két fő kollekciót adtak ki, tavaszi/nyári és őszi/téli. A Zara azonban ellentmondott ennek a hagyományos megközelítésnek, hiszen a ruhákat közelebb a gyártási helyhez, Spanyolországban, Portugáliában, Marokkóban és Törökországban készítik, aminek eredményeként sokkal gyorsabban tud reagálni a legújabb divatirányzatokra. A cég heti rendszerességgel új termékeket dob piacra, így a vásárlók mindig friss és aktuális kínálattal találkoznak. A logisztika és az adatok kezelése is kulcsszerepet játszik a sikerükben. Minden ruhadarabot Spanyolországban és Hollandiában található elosztóközpontokból csomagolnak és küldenek ki.

Maceiras hangsúlyozta, hogy az adatok pontossága alapvető fontosságú, mivel ez lehetővé teszi, hogy a cég a lehető legutolsó pillanatban hozza meg a megfelelő döntéseket, és alkalmazkodjon a vásárlók igényeihez. A központban a termékmenedzserek valós idejű adatokat kapnak arról, hogyan teljesítenek a ruhák a boltokban világszerte, és a vásárlói visszajelzéseket is figyelembe veszik, amelyeket megosztanak a tervezőkkel és a vásárlókkal. A Zara nem követi a hagyományos leárazási stratégiákat, és csak évi kétszer tart akciókat. Azonban a kérdés, hogy a Zara fenntarthatja-e népszerűségét, miután a tavalyi év elején lassabb értékesítési növekedést tapasztalt, egyre aktuálisabbá válik. A versenytársak, mint például az H&M, a Mango és az Uniqlo, mind próbálnak felzárkózni, miközben a Shein és a Temu piaci disruptorként lépnek fel. Maceiras hangsúlyozta, hogy a Zara üzleti modellje nemcsak az árra épít, hanem a minőségre, kreativitásra és fenntarthatóságra is. A Zara története tehát folytatódik, és az alapító, Amancio Ortega is aktívan részt vesz a cég életében, még 89 évesen is, bár jellemzően visszahúzódó személyiség.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62j2dxe9zyo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük