
Globális Xbox áremelés a vámok miatt kialakult bizonytalanság közepette
A Microsoft jelentős áremelésekkel lépett fel az Xbox konzolok esetében, ami mögött az emelkedő fejlesztési költségek és a „piaci körülmények” állnak. Az áremelések országonként változó nagyságúak, az Egyesült Királyságban az Xbox Series S ára 50 fontos emelkedéssel 299,99 fontra nőtt. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedések tapasztalhatók, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár között emelkedett, a modelltől függően. Ez az intézkedés a globális gazdasági bizonytalanság közepette történt, amelyet az amerikai vámok is befolyásolnak – ezek a vámok szakértők szerint tovább növelhetik a fogyasztói árakat. Azonban a Microsoft nem közölte egyértelműen, hogy a vámok lennének az áremelés mögött.
A Microsoft bejelentette, hogy az Xbox árai más országokban is emelkednek, például Európában a Series S ára 80 euróval, Ausztráliában pedig 50 dollárral nőtt. Ez a lépés jelentős változást jelez az iparágban, ahol általában a konzolok megjelenése után az árak csökkennek. A Microsoft blogbejegyzésében hangsúlyozta, hogy tisztában van azzal, hogy ezek a változások kihívást jelentenek a vásárlók számára, és hogy a döntések mögött alapos megfontolás áll a piaci körülmények és a fejlesztési költségek emelkedése miatt.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdió alapítója a BBC-nek elmondta, hogy az áremelést elkerülhetetlennek tartja, amelyet a jelenlegi vámzavarok katalizálnak. Szerinte a játékosok a legnagyobb áldozatai a helyzetnek, mivel alig van remény arra, hogy az árak csökkennek. Gonzalez arra figyelmeztetett, hogy ez jelentős hatással lehet a Microsoft már eddig is mérsékelt Xbox-eladásaira, és szélesebb körű iparági következményeket is triggerelhet. „Valószínűleg ez nem az utolsó áremelés lesz, amit tapasztalunk” – tette hozzá.
Christopher Dring, aki a játékiparról ír a The Game Business hírlevélben, szintén úgy véli, hogy a vámok „biztosan” része volt a döntésnek az árak emelése kapcsán. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Hozzátette, hogy más tényezők is szerepet játszanak, mint például az infláció, a valutaárfolyamok változása és az „általános üzleti költségek emelkedése”. Dring hangsúlyozta, hogy mindez zűrzavart okoz egy olyan iparágban, amelyben a növekedés korlátozott. A konzoljáték szektor az elmúlt 20 évben alig nőtt felhasználók számát tekintve, míg a gyártási és játékfejlesztési költségek folyamatosan exponenciálisan emelkednek. „Bármilyen költségnövekedés, még egy kis vám is, komoly hatással lehet e készülékek jövedelmezőségére” – figyelmeztetett.
A múltban a konzolok megjelenését követő években általában árcsökkenés következett be, de ezen generáció esetében ennek éppen az ellenkezője figyelhető meg. Például a Sony a PlayStation 5 digitális kiadását 360 fontra árazták az Egyesült Királyságban 2020-as megjelenésekor, de az ára az évek során 429,99 fontra emelkedett. Eközben a jövőbeli Xbox játékok ára is kérdéses, a cég bejelentette, hogy várhatóan „néhány új, saját fejlesztésű játékunk” 79,99 dollárba kerül 2025-ben. Ez az ár megegyezik a Nintendo által bejelentett Mario Kart World költségével, amely sok játékost aggasztott, mivel „hozzáférhetetlennek” tartják.
A Microsoft azonban tisztázta, hogy nem tervezik a meglévő játékok áremelését, csak bizonyos új címek esetében, amelyeket saját maguk fejlesztenek. A cég azt is jelezte, hogy a helyi árak országonként és platformonként eltérhetnek. A globális gazdasági helyzet és a növekvő költségek közepette a játékosok és a fejlesztők egyaránt reménykednek abban, hogy a közeljövőben kedvezőbb piaci körülmények alakulnak ki, amelyek lehetővé teszik a versenyképes árakat, de a jelenlegi helyzet alapján ez nem tűnik valószínűnek.

