
Titanic felfedezés: úttörő részletek a hajó utolsó óráiról
A Titanic katasztrófájának körüli rejtélyek újabb fejezetéhez érkeztünk, miután egy részletes elemzés készült a híres óceánjáró teljes méretű digitális szkenneléséről. Ez a 3D-s másolat nemcsak a hajó végső óráit világítja meg, hanem a tragikus események során bekövetkezett erőszakos eseményeket is részletesen bemutatja. A Titanic 1912 áprilisában ütközött egy jégtömbbel, s az esemény következtében 1,500 ember vesztette életét. A szkennelés új nézőpontot ad a hajó kazánházáról is, megerősítve a szemtanúk beszámolóit, miszerint a mérnökök mindvégig dolgoztak, hogy fenntartsák a hajó világítását.
A digitális másolat, amely a National Geographic és az Atlantic Productions által készített Titanic: The Digital Resurrection című dokumentumfilmhez készült, a Titanic roncsát 3,800 méter mélységben, az Atlanti-óceán jéghideg vizeiben térképezte fel. Az új térképezési technológia, amelyet víz alatti robotok segítségével hajtottak végre, több mint 700,000 képet használt fel, hogy létrehozzon egy pontos digitális ikert. Ezt az exkluzív bemutatót a BBC News adta közre 2023-ban. Mivel a roncs rendkívül nagy és a mélyben, szürkületben fekszik, a mélytengeri járművek csak ízelítőt adnak a felfedezésekből. A digitális szkennelés azonban lehetővé tette a Titanic teljes körű vizsgálatát.
A hajó hatalmas orra egyenesen áll a tengerfenéken, mintha a hajó továbbra is az útján lenne, míg a hajó faránál 600 méterre egy összeroncsolódott fémhalom található. Ez a károsodás abból ered, hogy a hajó a tengerfenékre csapódott, miután ketté tört. A szkennelés során új, közeli részletek is napvilágot láttak, például egy ablak, amelyet valószínűleg a jéghegy tört össze. Ez összhangban van a túlélők beszámolóival, amelyek szerint a jég bejutott néhány kabinba a ütközés során. A szakértők a Titanic egyik hatalmas kazánházának vizsgálatával foglalkoznak, amely könnyen azonosítható a szkennelés során, mivel a hajó orrának hátsó részén helyezkedik el, ott, ahol a hajó kettétört.
A túlélők emlékezete szerint a hajó világítása még az utolsó pillanatokban is működött, miközben a hajó a hullámok alá merült. A digitális másolat azt mutatja, hogy néhány kazán bemélyedéseket mutat, ami arra utal, hogy működésben voltak, amikor a víz alá kerültek. A faron található egy nyitott állapotú szelep is, ami azt jelzi, hogy a gőz még mindig áramlott az áramtermelő rendszerbe. Ez a Joseph Bell vezetésével dolgozó mérnők csapatának köszönhető, akik a végsőkig kitartottak, hogy szénport adjanak a tűzhelyekhez, fenntartva a világítást. Mindezek ellenére mindannyian életüket vesztették a katasztrófában, de hősies tetteik sok életet mentettek meg.
A legújabb szimulációk további betekintést nyújtanak a Titanic elsüllyedésébe. A hajó részletes szerkezeti modelljét a Titanic kékrajzai alapján készítették, és figyelembe vették a sebességét, irányát és helyzetét is, hogy előre jelezzék a jégheggyel való ütközés következményeit. A kutatók, élükön Dr. Jeom-Kee Paikkal, olyan fejlett numerikus algoritmusokat és számítási modellezést alkalmaztak, amelyek lehetővé tették a Titanic elsüllyedésének rekonstrukcióját. A szimuláció azt mutatja, hogy a hajó csak egy kis mértékben ütközött a jéggel, de ennek következtében egy sor lyuk keletkezett a hajótestén.
A Titanic eredetileg úgy volt tervezve, hogy elsüllyeszthetetlen legyen, és képes legyen megmaradni, még ha négy vízálló kamrája is megáradt. Azonban a szimuláció szerint a jéghegy által okozott kár hat kamrát érintett. A kutatók megállapították, hogy a hajó elsüllyedése és megmenekülése közötti különbség csupán papírlap méretű lyukak finom határvonalán múlik. Sajnos a szkánon nem látható a hajó orrának alsó része, mivel az üledék alatt rejtőzik.
A Titanic emberi tragédiája továbbra is a tengerfenéken hever, ahol az utasok személyes tárgyai szétszóródva találhatók. A digitális szkennelés újabb nyomokat ad a 1912-es hideg éjszakáról, de a szakértőknek évekbe telik, mire minden részletet alaposan átvizsgálnak a 3D-s másolaton. Ahogy Parks Stephenson, a Titanic szakértője fogalmazott: „A Titanic csak apránként mesél nekünk a történeteiről, minden alkalommal több és több kíváncsiságot ébresztve bennünk.”

