
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésekben?
Február hónapban Észak-Queenslandben, Ausztráliában hat hónapnyi csapadék zúdult le, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat eredményezett. Az emberek bizonytalanok voltak, mit hoz a reggel, mennyire súlyos árvíz és károk várnak rájuk. Különösen Andrew Brown, egy kiberbiztonsági oktató, aki mellékesként amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik, érezte ezt a nyomást. Kevesen tudják, hogy ő az agya a Wally’s Weather nevű Facebook-oldalnak, amelyet 107,000 követője és havi 24 millió megtekintése tesz népszerűvé, és amely a trópusi Queensland időjárására fókuszál. A rekordot döntő árvíz idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia az otthonát, Brown folyamatosan posztolt, még éjszaka is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, mert érezte a felelősséget a követői iránt. Amikor észrevette, hogy öt órányi szünet nélküli eső várható, korábban elhagyta a munkahelyét, és nemcsak a Facebook-követőit figyelmeztette, hanem főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is.
Brown Townsville-ben él, amely a régió központja, és híres a januártól márciusig tartó, csapadékos, forró és párás esős évszakáról. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áramkimaradás is van, valószínűleg még mindig van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek gyakran éjszaka sújtanak, amikor nem látni, mi történik, így valóban úgy érzed, hogy te vagy a szemeik és füleik” – mondta Brown. Az aktívan elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi médiához hírek és időjárási frissítések miatt; az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így kapja meg ezeket az információkat a Pew Research Center szerint.
A közönség egyre inkább figyel az influencerekre, mint a hagyományos újságírókra és a mainstream médiára, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatásai szerint a YouTube-on, Instagramon és TikTokon való figyelmüket is meghaladják. Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben ragadt a Tropical Cyclone Alfred okozta heves esőzés és árvíz közepette, az ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követte, mivel úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor elismeri, hogy Brownhoz hasonló időjárási influencerek népszerűsége nemcsak a mainstream média és kormányzati források iránti közbizalom csökkenésének, hanem a hírek helyi szintű, valós idejű frissítéseire is igényt támaszt.
Professzor Angus hangsúlyozza, hogy a közönséggel való közvetlen kapcsolat miatt az influencerek hitelesebbek, mivel szenvedélyesek, tájékozottak és gyakran mélyen beágyazódnak a közösségekbe, amelyekről tudósítanak. Azonban a meteorológiai influencerek esetében problémát jelenthet a pánikkeltés, amely miatt például a Townsville-i Higgins Storm Chasing kritikát kapott. 2018-ban azzal vádolták őket, hogy történelmi szintű csapadékot és árvízszintet jósoltak, ami végül nem következett be. Angus professzor megjegyzi, hogy az influencerek gyakran hajlamosak a túlzó állításokra, mivel nem tartoznak ugyanazok alá a szakmai normák alá, mint a hagyományos médiumok és a hivatalos kormányzati források.
Alan Sealls professzor, egykor tévés időjárás-előrejelző, most meteorológiát tanít az Alabama Egyetemen, és jogi ügyekben is dolgozik mint forenzikus meteorológus, megosztja ezt a véleményt. Szerinte a hivatalosan képzett meteorológusok az online platformjaikkal értéket adnak, míg a képzetlenek hiteltelenné tehetik a szakmát. Brown, aki önállóan tanult meteorológiát, de IT mesterdiplomával és számos technológiai végzettséggel rendelkezik, már három éve vezeti a Wally’s Weather-t, és jelentős összegeket fektetett be előrejelző berendezésekbe, amiért bevezette a fizetős előfizetéseket is, amelyek főként csak a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetőséget ad számára, hogy még pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon a követőivel, és lehetővé teszi számára, hogy kiterjeszkedjen egy országos működés irányába.
A meteorológiai influencerek világában azonban pénz is kereshető. Andrew Markowitz, aki meteorológiai diplomával rendelkezik, energiavállalatnál dolgozik, de TikTokon 135,000 követője van az időjárásos oldalán, ahol havi ezer dolláros bevételeket is elérhet. „Ez nem elég ahhoz, hogy otthagyjam a munkámat, és nem is szeretném. Csak szórakozásként tekintek rá, amit általában utazásra költök” – mondta Markowitz. Brown azt állítja, hogy szeretne visszavonulni az oktatástól, és több időt szentelni a Wally’s Weather-nek, de tudja, hogy ez még messze van. Azonban nem szeretné, ha ő lenne az oldal arca, amit eddig sikerült elkerülnie. „Nem törekszem arra, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretem, ha az utcán sétálva nem zaklatnak. Már voltam rádióinterjúban, és akkor is elmentem a riporter mellett, aki nem ismerte fel, hogy én vagyok” – tette hozzá Brown. „Néha a sorban állva hallom, ahogy az emberek a lapról beszélgetnek, és fogalmuk sincs arról, hogy ott vagyok.”

